Bedrägerisamtal där man utger sig vara Sundsvall Elnät och Sundsvall Energi
Det pågår just nu bedrägerisamtal till kunder hos Sundsvall Energi och Sundsvall Elnät, där bedragaren uppmanar kunden att logga in på sitt bank-ID för påstådd återbetalning av pengar.
- Hittills vet vi att en av de kunder som utsatts för bedrägerisamtal har förlorat pengar från sitt bankkonto. Vi vill poängtera att vi aldrig skulle be våra kunder om person- eller kontouppgifter i samband med inloggning på bank-ID, säger Fredrik Ekwurtzel, Affärsutvecklingschef Sundsvall Energi.
Sundsvall Energi och Sundsvall Elnät uppmanar sina kunder att vara uppmärksamma och om något i samtalet känns misstänksamt ska man avsluta samtalet och kontakta kundservice på Sundsvall Energi eller Sundsvall Elnät.
- Det verkar som att bedragarna nyttjar tillfället i samband med den elpriskompensation som vi administrerar och som beslutats av regeringen. Det är oerhört beklagligt. De kunder som har rätt till kompensation i samband med detta återbetalas inte, utan kompenseras med avdrag på en eller flera fakturor, säger Linda Kinell Lindström, Kommunikationschef Sundsvall Elnät.
Sundsvall Energi kundservice: 060-19 22 00
Sundsvall Elnät kundservice: 060-600 50 20
För mer information, kontakta:
Fredrik Ekwurtzel, Affärsutvecklingschef Sundsvall Energi, 070-306 24 44
Linda Kinell Lindström, Kommunikationschef Sundsvall Elnät, 070-509 97 24
Nina Norrbin, Kommunikationsstrateg Sundsvall Energi, 073-270 93 02