2022-04-12 05:13Pressmeddelande

Nu får de första kunderna i Sundsvall Elnäts område sin elpriskompensation - 38 miljoner fördelas ut

Sundsvall Elnät kompenserar nu kunder i sitt elnätsområde som drabbades av höga elpriser i december 2021 och januari samt februari 2022. 38 miljoner kronor i statliga medel ska, från och med april, fördelas ut till de kunder som förbrukat 700 kWh el, eller mer, under de aktuella månaderna.

Kunder som förbrukat över 700 kWh har rätt till en kompensation på upp till 2 000 kronor per ovan nämnd månad.

I Sundsvalls Elnäts område, centrala Sundsvall med omnejd och Alnö, kommer närmare 9 000 kunder att bli kompenserade innan årets slut.

Rikard Persson, affärsområdeschef på Sundsvall Elnät, är tacksam över att det administrativa arbetet gällande utbetalningen från samordnande myndigheten Kammarkollegiet till Sundsvall Elnät gått så snabbt:
– Det har gått riktigt smidigt, vilket nu gör det möjligt för oss att starta kompensationen redan i april till de kunder som haft höga elräkningar. Vi gör det här i form av avdrag, krediteringar, på berörda kunders kommande fakturor. Kundens fakturaintervall är det som sedan avgör när kompensationen genomförs och kan även genomföras i flera steg beroende på storleken på kompensationen i relation till summan på fakturan.

Kompensationen till Sundsvall Elnäts kunder är en följd av den förordning om elpriskompensation som regeringen tog beslut om tidigare i år.

Affärsområdeschef Rikard Persson: 060-658 55 08 / 072-143 61 78.

Vi på Sundsvall Elnät har en tydlig vision - vi vill göra det goda livet möjligt i Sundsvall. Vi äger en av de mest samhällsviktiga infrastrukturerna och arbetar ihållande med att utveckla , likväl elnätet som verksamheten i stort. Vi tror på mångfald och att ett hållbart medarbetarskap är nyckeln till det framgångsrika laget. Genom konstant utveckling och kompetensförsörjning skapar vi, tillsammans, innovativa idéer att möta framtiden med. Vi tror på vårt område och är stolta över att leverera el till Sveriges vackraste stad, i Sveriges mittpunkt.

Linda Kinell
Linda Kinell